• Català
  • Español
  • English
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Русский
  • Zhōngwén

TARRAGONA INICIA EL 2021 LA RECUPERACIÓ TURÍSTICA AMB UN INCREMENT DEL 71% DE PERNOCTACIONS A HOTELS I CÀMPINGS RESPECTE DEL 2020

Presentació a l'Espai Turisme del balanç turístic 2021 Tarragona, Presentación en Espai Turisme del balance turístico 2021 Tarragona
30/03/2022
Font: 
Ajuntament de Tarragona

Les pernoctacions a la ciutat el 2021 arriben a les 876.661 i representen un 66,7% de les de 2019

L’ocupació, amb un 50% més de llits ofertats respecte de 2020, ha crescut 11 punts percentuals en hotels i 1,5 punts en càmpings

L’alcade de Tarragona i president del Patronat Municipal de Turisme de Tarragona (PMTT), Pau Ricomà, ha presentat aquest dimecres 30 de març el balanç turístic de la ciutat corresponent al 2021. De les dades obtingudes pel Tourist Data System de l’Observatori de Turisme d’Eurecat, es desprèn que l’any passat es va iniciar el camí de la recuperació turística a Tarragona després de la davallada originada per la pandèmia l’any 2020, amb un increment del 71% de pernoctacions a hotels i càmpings respecte del 2020.

El conseller de Turisme ha manifestat al respecte que “tot i que queda camí per recórrer per arribar a les xifres prepandèmia, les dades ens indiquen que tenim un sector fort i resilient que està aconseguint sobreposar-se a les pitjors circumstàncies”.

La ciutat va registrar durant el 2021 un total de 306.736 pernoctacions a hotels (un 100% més que el 2020) i 569.925 a càmpings (un 58% més que el 2020). En total, les pernoctacions a hotels i càmpings van arribar a les 876.661, que es tradueixen en un increment global del 70,97% respecte del 2020, quan es van produir 512.756 pernoctacions a càmpings i hotels de la ciutat de Tarragona. Les pernoctacions de 2021 representen un 66,73% de les que es van produir el 2019, abans de la pandèmia, quan es van assolir 1.313.754 pernoctacions a càmpings i hotels.

Quant a l’oferta d’allotjaments, Tarragona va mantenir les dades de 2020, amb 22 hotels i 7 càmpings, però s’ha produït un fort increment en l’oferta de llits disponibles, que ha augmentat en més d’un 50% del 2020 al 2021. Amb aquesta oferta, l’ocupació respecte de les places disponibles ha arribat al 42%, 11 punts més que el 2020 (31%) a hotels, mentre que en el cas dels càmpings l’increment ha estat més moderat: de 38,3% d’ocupació el 2020 al 39,8% el 2021, que suposa una pujada d’1,5 punts percentuals.

Sobre la procedència del turisme, destaca el paper preponderant del turisme nacional (un 72% a hotels i un 83% en càmpings), del francès, principal mercat emissor internacional a hotels (30%), i del de Països Baixos a càmpings (27%). “Com va succeir el 2020, el turisme nacional ha estat cabdal per salvar la temporada turística en un escenari d’incertesa i dificultats en els moviments internacionals, el que ens reforça com a destinació d’escapada durant tot l’any” ha manifestat el president del PMTT al respecte.

Treballar per assolir les dades prepandèmia

Durant la presentació, el conseller de Turisme, Pau Ricomà, ha fet incís en l’aposta per atraure visitants durant tot l’any, amb una estratègia de desestacionalització per continuar la recuperació turística el 2022. “Volem continuar treballant en la creació de producte i en campanyes de comunicació i posicionament de la ciutat de Tarragona com una destinació que es pot visitar tot l’any, com la desenvolupada a Madrid per primer cop, per posicionar la ciutat com a destinació d’escapada cultural, gastronòmica i natural en qualsevol moment de l’any”. “El clima i l’oferta ens acompanyen, però aconseguir adaptar turísticament de forma sostenible els recursos que tenim per aconseguir l’excel·lència és el gran repte dels propers anys a la ciutat”, ha conclòs.

En aquesta línia, Ricomà ha destacat l’aposta per posar en valor zones com l’Anella Verda, el litoral -amb els camins de ronda- i altres espais naturals de la ciutat, en l’apartat de turisme de natura. També ha remarcat, en l’apartat gastronòmic, el treball per potenciar l’oferta i el posicionament de la ciutat en general i del Serrallo en particular com a referents de cuina marinera i típicament mediterrània i l’aliança estratègica amb la DO Tarragona.

Per acabar, l’alcalde ha destacat l’adequació  turística dels espais patrimonials com el Fòrum de la Colònia, que rebrà una inversió de 2 MEUR (d’un total de 3 MEUR per a projectes d’adequació del patrimoni) a través del pla Impulsa Patrimonio del Ministeri de Cultura per al Grup de Ciutats Patrimoni de la Humanitat d’Espanya; o la Porta Tàrraco, el gran centre de recepció de visitants, que comença a caminar gràcies a les obres de rehabilitació de Ca l’Agapito i la Volta del Pallol i l’adjudicació de la transformació de la guingueta del Camp de Mart en un punt de benvinguda al visitant amb bar i banys públics.

Web i xarxes, una finestra digital de promoció 365 dies l’any

A la mateixa presentació, s’han fet públiques les dades de les plataformes digitals a través de les quals Tarragona Turisme es promociona durant tot l’any. Entre les dades més rellevants, destaca que, tot i que el 2021 van caure un 3,7% el tràfic a la web respecte de 2020, van pujar un 10% el nombre de sessions, es va incrementar un 139% la durada mitjana de la visita i la taxa de rebot (gent que entra i surt immediatament) va caure un 16%, per la qual cosa es pot deduir que les visites han estat de més qualitat i els continguts han generat més interès.

Per les cerques realitzades pels usuaris es desprèn que fan servir la web corporativa com a plataforma d’informació turística sobre la ciutat de Tarragona, concretament, aquest visitant del web cerca informació vinculada a patrimoni, comerç, cultura, platges i gastronomia. Per origen, els usuaris que consulten la pàgina web de tarragonaturisme.cat són, principalment, una clara representació de mercats de proximitat català, espanyol, alemany (11%) i francès (10%).

Respecte de les xarxes socials, destaca el fet que s’ha crescut en tots els canals de Tarragona Turisme, amb un increment del 14,7% a Instagram (la xarxa amb més seguidors, amb prop de 35.000), a Linkedin (un 29% de creixement) i a YouTube, amb un 19% més de seguidors respecte de 2020.

Per a més informació, consulteu totes les dades i gràfics en la presentació 'Balanç turístic 2021. En el camí de recuperar l'activitat prepandèmia' (PDF).