català Español English

La Thyssen ens apropa el paisatge català

Vestíbul del Caixa Fòrum Tarragona

Rusiñol, Monet, Matisse, Gauguin, Sunyer, Mir, Meifrèn, MiróCaixa Fòrum Tarragona exposa fins el 21 d’abril una petita però exquisida i representativa mostra de l’univers impressionista, amb especial atenció a l’evolució del paisatge català al llarg d’un segle, entre 1850 i 1950. La seixantena d’obres que s’exposen, totes elles corresponents a la col·lecció de la baronessa Carmen Thyssen, connecten la realitat pictòrica i artística de l’escola catalana de l’època amb l’art internacional que li és més pròxim i influent.

I és que “els pintors catalans de l’època no només no estaven sols, sinó que hi havia una vertadera connexió internacional”, comenta Anna Catà, d’Auriga Serveis Culturals, l’empresa que fa visites comentades per aquelles persones que amb una mica més de temps i interès, volen treure un major profit de la mostra.

Els cinc àmbits de l’exposició evoquen diferents etapes d’aquest centenari virtuós que el públic haurà d’anar definint amb conceptes i adjectivant amb paraules. L’exercici fa que ens adonem que, per mitjà de la inspiració, podem arribar a descriure els quadres i afinar molt pel que fa a les realitats de cada moment i, sobretot, a l’evolució de les diferents corrents.

Anna Catà

La mostra obre amb un paisatge de Lluís Rigalt (1814-1894), precursor del paisatgisme romàntic català. A partir d’aquí, el salt que hi ha entre aquest primer quadre i els llenços que el segueixen és abismal. Són uns moments que els pintors fan el viatge a l’inversa que la majoria de gent. En plena revolució industrial, molta gent decideix deixar el camp per provar sort i prosperar a les grans ciutats; mentre això succeeix, els artistes canvien les urbs per l’aire lliure per a revolucionar el paisatgisme tradicional. És com una mena de reconciliació amb la naturalesa i les escenes que l’envolten. Podeu veure-ho a l’obra “Recollint el fenc”, del reusenc Baldomer Galofre (1845-1902) i als quadres de Ramon Martí (1826-1894), el gran exponent del paisatge català, entre altres il·lustres presents a l’exposició.

Visitants

No hi ha mal que cent anys duri…ni corrent, podríem dir. El pas del post-romanticisme al simbolisme porta uns paisatges diferents, molts d’ells més urbans. D’aquesta època en destaca un espectacular llenç del Port de Barcelona, d’Eliseu Maifrèn.

La “Creu del terme”, de Santiago Rusiñol, és una de les joies de l’exposició. Un quadre que et captiva per tot el que diu i no ensenya, o pel que t’explica mostrant-ho de manera subtil. I pels detalls.

Paisatges naturalistes elaborats a base d’esbossos previs, paisatges urbans, paisatges pintats en plena naturalesa, paisatges idíl·lics i paisatges desèrtics, abstractes, figuratius i fins i tot, paisatges que volen mostrar l’interior de l’artista… Fins el 21 d’abril teniu l’oportunitat d’endinsar-vos en cadascun d’ells.

Per @irodon

Visites guiades

ACTIVITATS RELACIONADES

Visites comentades per al públic general
Català: dissabtes i diumenges a les 18h;
Castellà: diumenges a les 19h.
Preu per persona: 3€
(50% de descompte als clients de “la Caixa”)

Taller familiar: “Pintar l’aire”
Diumenges 10 i 24 de març i 7 d’abril, a les 12h.
Preu per família: 6€
(50% de descompte als clients de “la Caixa”)
Pintarem a l’aire lliure l’atmosfera que envolta Tarragona, tot observant com canvien els colors.

Cafè-tertúlia per a la gent gran
Inscripció prèvia al 977 249 871
Preu per persona 4€
(50% de descompte als clients de “la Caixa”)
Màxim recomanat: 30 persones
Es tracta d’una activitat de dues hores per a una visita tranquil·la, seguida d’una tertúlia al voltant d’un cafè.

Cicle de conferències:
Preu per conferència 4€
(50% de descompte als clients de “la Caixa”)

•Dijous 21 de febrer, a les 19h. “Veure, mirar i sentir el paisatge”, a càrrec de Daniel Giralt-Miracle, crític i historiador de l’art.

•Dijous 28 de febrer, a les 19h. “Amb els ulls posats al Mediterrani. Un diàleg entre les escoles de paisatge francesa i catalana a la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza”, a càrrec de Mireia Freixa, catedràtica d’història de l’art de la Universitat de Barcelona.

•Dijous 7 de març, a les 19h. “Paisatges desèrtics i solitaris: notes per a una història del paisatgisme català”, a càrrec d’Artur Ramon, antiquari i historiador de l’art.

•Dijous 14 de març, a les 19h. “D’Altamira a Google Maps. Radiografies del paisatge”, a càrrec de Ricard Mas, crític i historiador de l’art.

•Dijous 21 de març, a les 19h. “El paisatgisme és la mirada. Un correlat entre arts i lletres”, a càrrec de Vinyet Panyella, directora del Consorci del Patrimoni de Sitges i escriptora.